
Hoe meld ik een verdachte advertentie?
Zie je een verdachte advertentie? Meld dit dan bij ons. Wij controleren gemelde advertenties en verwijderen deze als daar een geldige reden voor is.
Geef het door aan Huisstunt
- Ga naar het meldingsformulier onderaan deze pagina.
- Vul alle gegevens in van de verdachte advertentie.
- Kies de reden van de melding.
- Verstuur de melding.
- Je krijgt de bevestiging via e-mail dat we je melding hebben ontvangen.
Melden via e-mail?
- Stuur een e-mail naar verdacht@huisstunt.nl.
- Vertel ons wat je verdacht vindt aan de advertentie of adverteerder.
- Heb je de e-mail verstuurd? Dan sturen we jou een automatische bevestiging.
Waar moet ik op letten?
- Wees er zeker van dat de advertentie niet voldoet aan onze regels en voorwaarden.
- Over de afhandeling krijg je verder geen bericht.
- Per ongeluk een advertentie als verdacht bij ons gemeld? Geen zorgen! Je hoeft dit niet aan ons door te geven. We ondernemen geen actie als de advertentie ten onrechte is gemeld.
Meldingsformulier
Je gegevens blijven te allen tijden privé en woorden enkel gebruikt voor de verwerking van de melding.
Gerelateerde artikelen
Op dit moment worden er valse (phishing) e-mails uit onze naam verstuurd.
Let op!: Wij hebben deze e-mails niet verstuurd. We raden je aan om de e-mail niet te openen.
Klik ook niet op links of bijlages.
Phishing is het vissen naar persoonlijke gegevens, zoals wachtwoorden, sms-beveiligingscodes en bankrekeningnummers. Dit gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld via sms, e-mail en nepwebsites.
Hoe herken ik phishing?
- Je ontvangt vaak een e-mail met het verzoek om op een link te klikken. Je komt dan op een website met de vraag om in te loggen. Deze nepwebsite lijkt soms precies op de echte website.
- In phishing e-mails krijg je regelmatig de vraag om jouw persoonsgegevens in te vullen. Die moeten bijvoorbeeld bijgewerkt, gecontroleerd of geverifieerd worden.
- In een phishing e-mail staat vaak tekst waarbij gebruik is gemaakt van een vertaalcomputer. Let dus goed op spelfouten of zinnen die vreemd klinken.
- De fraudeurs willen graag snel een reactie. Daarom spelen zij in op je angst om opgelicht te worden of om je account kwijt te raken.
Waar moet ik op letten?
- Ontvang je een e-mail met de vraag om op een link te klikken? Controleer dan goed wie de afzender is.
- Geef nooit je persoonlijke gegevens of wachtwoorden.
- Deel je wachtwoord met niemand.
- Gebruik voor al jouw online accounts unieke wachtwoorden.
- Wees alert op het verstrekken van jouw gegevens.
- We sturen nooit een e-mail met het verzoek om onderstaande gegevens te delen:
- Je wachtwoord.
- Het verzoek om je e-mailadres te wijzigen.
- Creditcard- of bankgegevens.
- Het verifiëren van gegevens.
- Het delen van je verificatiecode per sms.
- Vermoed je dat er onterecht vanaf een nieuwe plek is geprobeerd om in te loggen op jouw account? Meld dit dan direct bij ons via verdacht@huisstunt.nl.
- Word je gevraagd om ergens opnieuw in te loggen, controleer dan altijd of de URL begint met https://huisstunt.nl/inloggen. Is de URL niet gelijk? Verlaat dan direct de inlogpagina en stuur de phishing e-mail door naar ons. Dat kan ook via verdacht@huisstunt.nl.
Heb je een verdacht hoog bod (huur en koop) ontvangen? Of heb je reactie van een geïnteresseerde uit het buitenland of met een buitenlands IP-adres? Dan heb je mogelijk te maken met een oplichter.
Hoe herken ik een mogelijke (buitenlandse) oplichter?
- De geboden prijs is hoger dan jouw koop- of huurprijs.
- Het bod is te mooi om waar te zijn.
- Het is mogelijk dat we jou een tip sturen. Dit doen we bij een verdachte koper uit het buitenland of met een buitenlands IP-adres.
- De koper schrijft een reactie in gebrekkig Engels of Nederlands.
- De koper vraagt je om het advertentie ‘in onderhandeling’ of te reserveren, bijvoorbeeld voor een familielid of vriend.
- De koper stuurt je een screenshot van een aan- of borgbetaling die via Western Union is gedaan.
Heb je bijvoorbeeld een aan- of borgbetaling gedaan voor het huren of kopen van een woning (zonder eerst een contract te hebben getekend). Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld terugkrijgt. Ook spelen wij geen rol in schadebemiddeling tussen kopers/huurders en verkopers/verhuurders.
Wij raden je aan om direct een melding te maken bij de politie.
Wij werken actief samen met politie, justitie en andere overheidsinstanties. Zij hebben de kennis en bevoegdheden om onderzoeken te starten. Ook kunnen zij eventuele maatregelen tegen misbruikers treffen. Wij ondersteunen ze daarbij. Zo maken we Huisstunt zo veilig mogelijk!
Nadat je aangifte hebt gedaan, ontvangt Huisstunt een deel van de aangifte in haar eigen systeem. Zo kunnen we op basis van in de aangifte genoemde gegevens informatie uitwisselen met de Politie. Dit gebeurt volgens de wettelijke regels. Zo kunnen we de privacy van onze gebruikers garanderen.
Wat zijn de voordelen van het uitwisselen van de informatie met de Politie?
- Maatregelen nemen om oplichting tegen te gaan.
- Verbeteren van de voorlichting naar gebruikers.
- Meldingen met elkaar in verband brengen.
Wordt er aangifte gedaan bij de politie? Dan ontvangen wij een deel van de aangifte. Wij gebruiken deze informatie om oplichting tegen te gaan en diverse maatregelen te nemen.
Welke maatregelen nemen we bij oplichting?
- We blokkeren accounts.
- We verwijderen advertenties.
- We sturen een e-mail met een waarschuwing. Deze e-mail gaat naar de mogelijke kopers of huurders die in contact zijn geweest met de mogelijke oplichter.
- We verbeteren onze voorlichting.
Daarnaast werken we samen met de politie. Is er sprake van strafrechtelijk onderzoek? Dan kan de politie informatie bij ons opvragen.